International Journal of Language and Linguistics

2015; 3(6): 416-426

Published online December 3, 2015 (http://www.sciencepublishinggroup.com/j/ijll)

doi: 10.11648/.ij11.20150306.25

ca J' v )
otlencer

Science Publishing Group

ISSN: 2330-0205 (Print); ISSN: 2330-0221 (Online)

Bias in Headlines: Evidence from Newspaper Coverage of
the 2012 Ghana Presidential Election Petition

Sarfo-Adu Kwasi, Amponsah Partey Faustina, Addo-Danquah Rosemary Gifty
Department of Liberal Studies, Kumasi Polytechnic, Kumasi, Ghana

Email address:
k.sarfoadu@yahoo.com (Sarfo-Adu K.), Tinapartey14@yahoo.com (A. P. Faustina), romayadan@yahoo.com (Addo-Danquah R. G.)

To cite this article:

Sarfo-Adu Kwasi, Amponsah Partey Faustina, Addo-Danquah Rosemary Gifty. Bias in Headlines: Evidence from Newspaper Coverage of
the 2012 Ghana Presidential Election Petition. International Journal of Language and Linguistics. Vol. 3, No. 6, 2015, pp. 416-426.

doi: 10.11648/.1j11.20150306.25

Abstract: A nagging concern that has emerged from media bias is its over-riding and manipulative power to influence public
opinion and perception. When this bias is unleashed on consumers of news, it can have a devastating consequence on news
production and consumption. Since most casual readers take their news from the headlines without reading the accompanying
stories, it is more disturbing when newspapers, with their eyes on profit, tantalize the reading public with biased headlines.
Against this background, a corpus of 80 headlines culled from four Ghanaian private newspapers was analysed to explore the
infusion of bias in headlines in the coverage of the 2012 Ghana Presidential Election Petition. The results showed that a high
percentage (81.5%) of the headlines was biased. It was also found out that influenced by which side of the petition the
newspapers supported, they employed word choice as the main type of bias, using linguistic choices such as negative words,
invectives and loaded words. The findings have implications for media objectivity and fair reportage devoid of ideological

slant and judgmental opinions.

Keywords: Media Bias, Headline, Petitioners, Respondents, Cross Examination, Counsel

1. Introduction

Quite a number of journalists and news producers within
the mass media select which events and stories they deem
fit, and decide to report them to suit their ideological or
political inclination. Thus the selection and content of a
media story and how it is reported are at the whims and
caprices of journalists. Underwood (1998) opines that the
citizens do not have a control over what is reported and
how it is reported. As gatekeepers of media-worthy stories,
the media can wittingly or unwittingly distort information
to influence public opinion on controversial issues. And one
tool used by media practitioners to whet their readers’
appetite is the headline. In the words of O’ Sullivan et al.
(2003), “the front page or cover of newspapers and
magazines is the key to creating both a sense of identity and
a point of contact with the potential reader” (p.122). This is
because a lot of casual readers take their news directly from
the headlines without reading the full story. Arming
themselves with only the headline information, such casual
readers fall prey to the manipulative power of the biased
headlines, which influence their opinion or attitude towards

a policy, a group, a particular person or an institution. Such
headlines which many perceive as biased reveal the
newspapers’ political slant.

The concern of the study, therefore, is to investigate the
magnitude of bias some selected Ghanaian newspapers
injected in their headlines during their coverage of the
election petition. The specific questions the study sought to
answer were the following: 1. 7o what extent did newspapers
infuse bias in their headlines? 2. What type of bias did the
newspapers employ in their headlines in their coverage of the
2012 Ghana Presidential Election Petition? 3. What
language choices did the newspapers employ to inject bias in
their headlines?

Ghanaians went to the polls on December 7 and 8, 2012 to
elect their President and 275 Members of Parliament. On
December 9, 2012 the Chairman of the Electoral
Commission, Dr. Kwadwo Afari Gyan declared the
Presidential Candidate of the National Democratic Congress,
(NDC), Mr. John Dramani Mahama winner with 5,574, 761
votes (50.70%). His closest rival, Nana Addo Dankwa
Akuffo-Addo, the Presidential Candidate of the New
Patriotic Party, obtained 5,248, 898 votes (47.74 %) (Aeon



International Journal of Language and Linguistics 2015; 3(6): 416-426 417

International Magazine, 2013). The results did not go down
well with the NPP, who cited electoral fraud and massive
irregularities. As a result, they rejected the results and
decided to go to court to seek redress. Accordingly, on
December 28, 2012, Nana Addo Dankwa Akufo-Addo, the
Presidential Candidate; Dr. Mahamadu Bawumia, the Vice-
Presidential Candidate; and Mr. Jake Obetseby Lamptey,
Chairman of the NPP, filed a suit at the Supreme Court of
Ghana praying the court to overturn the results and declare
the presidential candidate of the NPP the validly elected
President of Ghana.

The respondents in the suit were President John Mahama
and the Electoral Commission. Later, through a joinder filed
at the Supreme Court, the NDC won a suit to become the
third respondent. In all, nine judges heard the case, which
lasted for eight months. The Supreme Court finally gave its
verdict on August 29, 2013 and it went in favour of the
respondents. The petition went down in history as the first
time in Ghanaian politics that the validity and legitimacy of
an elected president has been challenged in the highest court
of the country.

During the eight- month period of the hearing of the
petition, which was telecast live by Ghana Television
(GTV), the media landscape was inundated with
commentaries and media panel discussions both on radio
and television. Newspapers also contributed to the euphoria
surrounding the petition. Private newspapers which were
sympathetic to either the cause of the petitioners or the
respondents were the most vociferous. They took advantage
and fanned the excitement and anxiety thereof with
screaming headlines. During the hearing of the case,
anecdotal evidence suggested that there was misreporting of
the court proceedings. This prompted the Supreme Court to
come out with a stern warning to social commentators and
the media that “those putting twists and spins to what
happens in court would be dealt with” (Daily Guide, June
25, 2013). The NPP, the petitioners, are on record to have
written formally to the Daily Graphic, a state-owned
newspaper, to protest against its reportage of the case in the
June 6 and 7, 2013 editions of the newspaper. The
petitioners accused the newspaper of bias in its covering of
the court proceedings on those days. Among other things,
they wrote: ‘This is in addition to your general duty under
the law to ensure that your reportage of court proceedings is
accurate, fair and devoid of misrepresentation and
judgmental opinions” (www.ghanaweb.com). Similarly,
Kwasi Pratt, a leading journalist and editor of the Insight
newspaper, an Accra daily lambasted the Daily Graphic for
showing bias in favour of the petitioners in the May 11
issue of the paper. He described the Daily Graphic
reportage as “awfully partisan”
(www.modernghana.com/news). It could be surmised from
accusations of bias that plagued the election petition
coverage that when the reportage was not in tune with one’s
belief then there was bias. Farhi (2012) sums it all up:
“People believe their preferred news sources are objective
and fair, while the other guy’s are biased.”

2. Literature Review

Media bias comes in many and varied forms. It includes
bias by omission, bias by selection of sources, bias by story
selection, bias by placement, bias by labelling, bias by spin
and bias by word choice. Mullainathan and Shleifer (2002)
categorise media bias into two: ideology and spin. Ideology
is a newspaper’s attempt to influence reader opinion towards
a particular direction. Spin, on the other hand, is the desire
for the newspaper to create a memorable story. In other
words the newspaper knowing very well that readers are
hungry for news and how it is reported, will attempt to satisfy
them. Mullainathan and Shleifer (2002) further theorise that
there are two players in news dissemination and news
consumption. These are the newspaper and the reader. If the
readers have divergent beliefs, some newspapers will
differentiate themselves and come out with attention- getting
news stories in order that they can increase their prices to
maximise profit. In a similar manner, Gentzkow and Shapiro
(2006) argue that based on the information consumers
receive, they will revise their opinion, and also use reputation
as a basis to choose a media organisation. Their model
suggests that consumers are more concerned about media
organisations. Nevertheless, consumers rely on their beliefs
to evaluate a news item. Media firms, as a result, will slant
news to coincide with the beliefs of consumers.

Schmitt (2003) submits that there are four main influences
that bring about biased news reporting. These include
geographical setting, ideology, institutional affiliations and
the nature of the medium, be it radio, TV or newspaper. He,
however, admits that not every news item is affected by all
these, but in whatever way, most reporting is affected by at
least one or two of these influences.

Taking it up, Baron (2004) explains the persistent media
bias and the career interests of journalists. He opines that
some journalists are obsessed with their career interest to an
extent that they are prepared to sacrifice current wages for
future opportunities. Consequently, if a media organisation
has its eyes on profit, it will condone bias when it realises
that it will gain more profit on the supply side than it will
lose on the demand side. Also Baron identifies two effects of
bias on the demand for news. First, rational citizens receive
potentially biased news with a certain level of scepticism, so
in making their individual decisions, they do not rely on the
news in toto. Second, bias renders some stories more likeable
than others. That is to say critical minds do not swallow news
stories hook line and sinker. On the contrary, when they see
bias in a news story they do not rely on it completely. Again,
bias makes some stories more attractive than others.

In Britain, Accuracy in Media (AIM), an organisation
which is largely conservative, contends that journalists have a
liberal bias while Fairness and Accuracy in Reporting (FAIR)
an organisation which is pro-liberal assert the media often
have a conservative bias (Rodam, 1998).

Bias reporting has the potential to create disaffection for
institutions, governments and individuals, especially
politicians. In the United States, Mainstream Media reported



418 Sarfo-Adu Kwasi et al.: Bias in Headlines: Evidence from Newspaper Coverage of the
2012 Ghana Presidential Election Petition

that some groups claimed that President Obama was a
Muslim who was also born outside the United States (thus
making him unqualified to be President). The media claimed
the news had come at the right time; but supporters of Obama
called it “political bias” (Rodam 2012: 132).

Boyadi and Samuel (2013) conducted a contrastive textual
analysis of selected editorial headlines from The New York
Times and the Tehran Times. They investigated the kind of
textual and rhetorical strategies adopted by the two
newspapers to propagate their ideologies. The results
indicated that the two papers used the headlines to draw
attention to the main stories. Besides, the subjective attitudes
of the writers influenced their news presentations, using
various forms of rhetorical strategies such as parallelisms,
irony, pun, antithesis and many more.

Similarly, results of a study (D’Alessio, 2012) on
presidential election coverage in America from 1948 — 2008
showed that it is not only The New York Times that has a
liberal bias in America, and in terms of news coverage the
Fox News channel is more conservative than the broadcast
network. Chiang (2007) also conducted a study on the 2000
United States Presidential Flection to find out how
competition in election affects media bias. The results
showed that the keener the electoral competition the higher
the media bias. It was also found out that media bias
emanates from both the demand side and the supply side.
Vigna and Kaplan (2007) investigated the entry of the
Conservative Fox News in the cable market and its impact on
voting in the United States Presidential Elections between
1996 and 2000. They sought to find out whether Republicans
gained vote share in towns where Fox News entered the cable
market by the year 2000. They found out that Republicans
gained 0.4 to 0.7 percentage points in the towns that
broadcast Fox News. Fox News affected voter turnout and
the Republican vote share in the Senate. In addition, Fox
News convinced 3 to 28% of its viewers to vote Republican.

In a comparative study of the news systems in five
countries: the United States, Britain, Germany, Sweden and
Italy, Patterson et al. (1998) found strong evidence that the
partisan beliefs of journalists affected their news decision,
and that German journalists were the most partisan. Chun-
Fan &Knight (2011) also did a study on the relationship
between media bias and the influence of the media on voting
in the context of newspaper endorsements of candidates.
Their findings suggest that endorsements are likely to
influence voters to support the favoured candidate after
publication of the endorsement.

The foregoing discussion shows the tantalizing effect of
media bias on news production and consumption. It comes as
no surprise when former US President Lyndon B. Johnson
observed:

I hear the headlines on the radio, see them on TV and read
them in the paper. when I hear from the men out there, I
sometimes don’t believe they are talking about the same
situation (Nov 7, 1967).

The President’s negative evaluation of headlines draws
attention to consumers of news to be wary of stopping only at

the headlines because they do not always reflect the actual
news. The present study is no different in its outlook and
focus; it has affinity with these scholarly studies in the
examination of how media bias is used to influence
perceptions and opinions.

3. Analytical Framework

The analysis in this paper is carried out within the
framework of Critical Discourse Analysis (CDA). CDA has
been described as a recent school of Discourse Analysis
spearheaded by Norman Fairclough, Ruth Wodak, Teun Van
Dijk and others (Blommaert & Bulcaen, 2000). It is an
approach to the study of language use and textual practices
that focus on how language, power and ideology are related
in discourse of texts. In applying CDA to media texts,
Fairclough (1995) proposes a three-dimensional model.

The first consideration is the actual text (spoken or written)
drawing on Halliday’s Systemic Functional Grammar which
centers around the notion of how language functions and
focuses on the discourses (spoken or written) we produce and
the contextual background of the texts. The second
consideration has to do with the discursive practice i.e. what
might have influenced the writing of the text. Thus it deals
with the analysis of how texts are produced, interpreted,
distributed and encoded (Shaojaei et al. 2013). The last is the
social influence of the text i.e. how the text influences the
social practice of the audience for whom the text was to reach.

Dijk (1998) contends that access to specific forms of
discourse involving politics, science or the media is itself a
power resource, and that those who wield power can in one
way or another influence discourse. Dijk (1998) further argues
that those who belong to more powerful social groups and
institutions have more access to and control over one type or
more public discourses. Such people include journalists who
have access to and control over media discourse. According to
Dijk the application of CDA to media studies has unearthed
texts, illustrations and photographs containing biased stereo-
typical sexist or racist images.

CDA stresses that it is crucial to examine critically
newspaper language. This is because the ideology of
journalists and news producers cannot be easily seen; it is
subtly conveyed in the choice of linguistic forms, and it is
only when these linguistic forms are critically examined that
one can unpack the ideologies that underpin news discourse
(Shojaei et al. 2013). Concurring with (Shojaei et al. 2013),
Post (2009), maintains that one of the aims of CDA, is to
“highlight how language is utilized within texts to construct
specific ideological positions that entail unequal relations of
power” (p.15). Post (2009 citing North 2004) again observes
that those with access to the media are not only able to
construct the message, but assure its continued circulation,
the redundancy of the ideological message thus seemingly
confirms their position as truth. CDA creates the awareness
that a speaker’s or a writer’s choice of words can encode an
ideological package of information to reveal his ideological
stance on a given topic (Post 2009). Wodak and Busch (2004)



International Journal of Language and Linguistics 2015; 3(6): 416-426 419

contributing to CDA assert that media texts are considered
dialogic since there is an interaction between the
readers/listeners or viewers and the media. Studies such as
Van Dijk (1988a), McElhinmy, (1997), O’Connor (2002) and
(Westchanow) 2003 have applied CDA in their various
investigations of media texts.

A major justification for drawing on CDA as the main
theory in this study is that it is a helpful tool in the analysis of
media texts owing to its appeal to the relationship between
language, power and ideology. The three-dimensional
approach to the study of media texts proposed by Fairclough
(1995), offers an opportunity to analyse and interpret the
headlines based on the contextual background, linguistic
choice and the influence on the readership.

4. Background of the Newspapers
Chosen for the Study

The New Statesman is a private daily newspaper affiliated
to the New Patriotic Party, which is the largest opposition
party as of the time of writing this paper. It reports on varied
local and international issues. However, it devotes most of its
political reportage to the cause of the NPP and highlights the
negatives of the NDC, at the least opportunity. The Daily
Guide is also a private daily newspaper which is sympathetic
to the cause of the NPP. It therefore portrays NPP in a
positive light while publishing the negative side of the NDC.
Conversely, Daily Democrat is affiliated to the NDC and for
that matter more or less a mouthpiece of the party. It is a
private daily newspaper opposed to the NPP and therefore
comments negatively on its activities. Similarly, The Herald,
a private newspaper, is anti-NPP and most of its reportage
about the party is negative. The political affiliations and
ideological stance of these newspapers influence the political
stories they publish. The political stories are mostly about the
two major political parties: the NDC and the NPP, because
these stories sell, especially in an election year.

5. Methodology/Data

The paper is an investigation into how some private
newspapers loyal to the cause of NDC and NPP reported the
proceedings of the 2012 Presidential Election Petition, with
particular emphasis on biased headlines. Four newspapers
were selected for the study because of their political affiliations
with the parties involved in the petition. Headlines from 20
different editions of each newspaper were examined.

Purposive sampling, based on two considerations, was
used to select the 80 editions for the study. First, the edition
of a particular newspaper must be within the period of the
hearing of the petition i.e. January 2013 — August 2013.
Second, the edition must have a headline on the election
petition. After the selection, the model provided by FAIR in
detecting news bias was employed to determine which
headlines were biased. FAIR is the national media watch
group based in the United States of America and has since

1986 been offering criticisms on media bias and censorship.
Among the tools that FAIR has provided for the detection of
bias in news stories are word choice, labelling and tone, and
whether the headline matches the story. Then each headline
and its accompanying story were read carefully to determine
whether they matched. This was carefully followed by a
content analysis of each headline and the linguistic choices
used. These considerations were adopted in order to select
only data that would be relevant to the study.

6. Results

The study found a high level of biased headlines. As high
81.25% (N=65) biased headlines were identified. It was also
found out that bias by word choice was the main type of bias
used in the headlines; and the strategies employed by the
newspapers included the use of negative words, invectives
and loaded words.. Table 1 below is a pictorial representation
of biased headlines from the various newspapers.

Table 1. Biased headlines according to newspaper.

Newspaper Frequency Percentage
The New Statesman 26 40.0

Daily Guide 17 26.15
Daily Democratic 13 20.0

The Herald 9 13.84
Total 65 100

(Source: From field data)

Table 1 above shows that The Statesman and the Daily
Guide, which are sympathetic to the cause of the petitioners
(NPP), were more biased in their headlines (66.15%) whereas
Daily Democrat and The Herald, sympathetic to the
respondents (NDC) were less biased in their headlines
(33.84%). These statistics suggest that during the hearing of
the petition, the headlines were couched in language that
smacked of accusations and counter-accusations. Not only
that, the fact that 66.15 % of the biased headlines came from
The Statesman and the Daily Guide suggests that bias was
wittingly infused in their headlines to make the case of the
petitioners look good and that of the respondents look bad in
the eyes of casual readers.

Table 2 below shows word choice types and their
frequencies

Table 2. Word choice types and their frequencies.

Headlines with
loaded words

Headlines with
invectives

Headlines with
negative words

Frequency %  Frequency %  Frequency %

g:fte]:fn’;n 13 38 3 16 5 41
Daily Guide 9 2% 5 26 3 25
Daily Democrat 8 24 8 42 2 17
The Herald 4 12 3 16 2 17
Total 34 100 19 100 12 100

(Source: Field data)



420 Sarfo-Adu Kwasi et al.: Bias in Headlines: Evidence from Newspaper Coverage of the
2012 Ghana Presidential Election Petition

From Table 2, it could be seen there was high
preponderance for headlines with negative words 52%
(N=34) followed by invectives, 29.23% (N=19 and loaded
words 18.46% (N=12) in that order. The use of more negative
words than other linguistic choices bears eloquent testimony
that the newspapers from the two opposing camps saw the
petition as a dog eat dog affair, in which the newspapers
would go any length, even if descending into the gutters, to
do their masters’ bidding. Individually, The New Statesman
was more offensive in its headlines. In two out of the three
categories of word choice it recorded the highest frequencies.

7. Analysis

This section analyses and discusses 10 of the 65 biased
headlines identified in The New Statesman, Daily Guide, The
Herald and the Democrat. The analysis is based on
Fairclough’s (1995) three-dimensional model in applying
CDA to media texts. These are the contextual background,
the actual text and the social influence of the text. The
analysis is largely qualitative. The types of words analysed
were not decided in advance. Like most qualitative studies,
categories emerged from the data analysed.

The first question the study sought to ask was, 7o what
extent did the newspapers infuse bias in their headlines? The
study found a high percentage (81.25%) of biased headlines.
The newspapers deliberately used such headlines not only to
sell their papers, but also to win public sympathy for which
side of the petition they (the newspapers) support. As Fyfe
(2007) rightly observes, headlines are written to grab the
attention of readers. According to him it is lamentable that
some consumers of print journalism never make it past the
headline; for they think that the entire story has been boiled
down to that bold print. Such reasoning, in his view, makes
biased headlines affect public perception and opinion.

The second research question was, What type of bias did
the newspapers employ in their headlines in their coverage of
the 2012 Ghana Presidential Election Petition? The study
revealed that word choice was the main tool used to inject
bias in the headlines. Bias by word choice is one of the many
biases that journalists employ to influence opinions and
perceptions (Egbeyemi 2014, Senden et al. 2014, Duzzet
2011). For instance, Duzzet (2011) maintains that word
choice is a key tool that a reporter can use to subtly convey
bias. He argues that there is nothing wrong with biased word
choice by writers. What is unacceptable is when writers
employ biased word choice but pretend to be objective about
their news coverage. He cautions news consumers to be wary
of bias quietly injected in the news and observes:

Words are never created equal. Even synonyms vary as far
as connotation. Because of this, it is important to consider
every word a reporter chooses to use, and ask: is this the best
possible choice of word here. Is this the least biased way this
idea could have been phrased? (p.54)

The implication here is that no two words mean the same.
Therefore we need to consider words used by writers and
find out whether alternative words couldn’t have been used to

remove the bias.

Below are 2 biased headlines throwing more light on word
choice.

1. Afari Gyan Fumbles (Daily Guide, Tue. June 13, 2013)

This was when Dr, Afari Gyan (Electoral Commissioner)
was being cross-examined by lead counsel of the petitioners.
The impression created by the word “fumbles” is that the
Chairman of the National Electoral Commission, second
respondent in the suit, is not telling the truth. Anecdotal
evidence in several courts showed that a number of witnesses
in court who fumbled for words were later exposed as not
having told the truth. The above headline from a newspaper
which is in bed with the petitioners will delight their
supporters and sympathizers

2. Are the NPP Bleeding Terribly? (Daily Democrat, Fri.

May 24, 2013)

The background story is that on May 22, 2013 when the
Supreme Court sat, it overruled 6 out of the 8 objections
raised by the lead counsel of the petitioners, the NPP. The
headline is used to appeal to readers’ sense of sight. It paints
a picture of a person who is wounded or has suffered a
serious injury and is bleeding profusely almost to the point of
death. The personification involved in the word “bleeding” is
suggestive of NPP’s porous arguments which weaken their
case. The bias inherent in the headline is that the paper could
have objectively reported the bare facts. However, the Daily
Democrat coming from the respondents’ camp decided to
couch the headline as such, thereby touting its ideological
and political inclinations.

The third research question was, What language choices
did the newspapers employ to inject bias in the headlines?
The headlines analysed showed preponderance for the use of
negative words, invectives and loaded expressions. A
discussion of these linguistic choices follows. he discussion

7.1. Negative Words

Egbeyemi (2014) considers the use of negative words to
persuade the viewer or the reader, as word choice bias. A
negative word is a word used to imply or insinuate that
something is bad, wrong or unacceptable. The use of words
with negative connotations can influence a reader’s opinion
about the subject of the story. The headlines below typify the
use of negative words in headlines.

In each headline, the negative word/expression is in italics.

Excerpt 1

7.1.1. Asiedu Nketia Goes Haywire (Daily Guide, Mon. May
29, 2013)

If something goes haywire it goes out of control or it starts
doing the wrong thing.

Contextual background

In the accompanying story, the witness, Mr. Asiedu Nketia,
was being led in cross-examination by Mr. Philip Addison,
lead counsel for the petitioners, who complained that the
witness was being evasive and also talking too much time.
The subject of the cross-examination was over-voting.

Analysis



International Journal of Language and Linguistics 2015; 3(6): 416-426 421

It is usually inanimate objects that go haywire, and for a
writer to report that a human being has gone haywire then that
shows that the person’s behaviour or actions were out of
control and possibly he was throwing tantrums. Certainly, the
supporters of the petitioners will be happy to read that the
principal witness of the respondents has been cornered and
there is no escape root for him. This will feed into the belief of
the petitioners and their supporters that the witness is making
desperate attempts to hedge counsel’s questions. If so, then it is
obvious that he is hiding the truth which will confirm the
petitioners’ claim of over-voting. Such an interpretation
smacks of wishful thinking caused by the headline.

Excerpt 2

7.1.2. CJ& Supreme Court Pampering NPP ... Order Tony
Lithur to Reveal His Secrets to Bawumia (the Herald,
Mon. April 22-Tues. April 23, 2013)

To pamper someone means to treat them too kindly or give
them too much attention.

Contextual background

The Supreme Court ordered Mr. Tony Lithur, counsel for
the first respondent, President Mahama, to list all duplicated
pink sheets and send an electronic version of the list to the
court and the petitioners. This was during Tony Lithur’s
cross-examination of Dr. Bawumia, the second petitioner and
star witness of the petitioners. The CJ (Chief Justice) is
mentioned in the headline because the respondents were not
in favour of the directive from the CJ for a live telecast of the
court proceedings (The Herald, Mon. April 22-Tues. April
23, 2013, p. 03). It is also the NPP that clamoured for the
court proceedings to be telecast live.

Analysis

The reporter considers the court order and the directive
from the CJ as pampering. The word “pampering” reflects
the writer’s opinion that the court is treating the NPP, and for
that matter the petitioners, too kindly. By using “pampering”,
the reporter is subtly inflaming passions, especially among
supporters of the respondents and the NDC. This is because
“pampering” connotes partiality. The headline is not only
impugning lack of fairness on the part of the CJ and the
Supreme Court, but it is also questioning their neutrality in
the case. It would therefore seem that the headline is alerting
the reading public, “Watch it!; the CJ and the court are giving
the NPP an unfair advantage over NDC.”

Again, the use of the word “secrets” in the headline
portrays bias. Nowhere in the directive did the court use the
word “secrets”. The reporter wants the reading public to toe
his line of thinking that in a fierce legal battle as the election
petition, if the adjudicators compel one fashion to reveal their
secrets to the other fashion, then it means giving your
opponents ammunition to defeat you.

Excerpt 3

7.1.3. The Arrogance of the All-Knowing NPP Again Shows
up in Court (the Daily Democrat, Mon. 3rd June
2013)

Contextual background
The report said lead counsel of NPP, Philip Addison tried

to prevent Dr. Afari-Gyan from giving his evidence, and it
was the judges who ruled that he should be given the chance
to give his evidence in court. The report went on to say NPP
did not know much about the electoral laws of Ghana, yet
they went to court. “The over pompous all-knowing NPP
folks believe they know it all, therefore, they never took
pains to learn just the basic laws by the EC, which is why
they went to court to learn those laws for the very first time
from the respondents.”

Analysis

The word “arrogance” in the headline suggests that NPP as
a party is proud and that they have demonstrated it in court.
The writer considers an objection raised by counsel as
arrogance. This posturing of the writer is a figment of his
own imagination because in court proceedings, counsel has
the liberty to raise an objection on an issue or behaviour he
considers inconsistent with court proceedings. What is more,
the judges never reprimanded counsel for raising the
objection; they only overruled it after conferring. In the same
vein “all-knowing” in the headline seeks to cause disaffection
for the NPP and make them lose face. There is a perception
that people whose actions and utterances portray them as all-
knowing are proud. Similarly, the word “again” implies that
the NPP has shown arrogance elsewhere and their behaviour
in court that day is another show of “arrogance”.

7.2. Invectives

Another language choice identified was the use of
invectives. Invectives are extremely rude and insulting
expressions that people say about others they hate or are
angry with. A reporter may show his hatred or contempt for a
person by describing him/her in invective language.
Agyekum (2004) succinctly puts it:

Invectives are emotionally oriented and considered
inappropriate and embarrassing, and intended to offend the
addressee(s) or targeted group. In invectives, the speaker says
something that is painful to the addressee and thus offends
him.

The following headlines exemplify the use of invectives.

Excerpt 4

7.2.1. Bawumia Exposes Lithur’s Ignorance (the New
Statesman, Wed. April 24, 2013)

Being ignorant means one does not know things they
should know.

Contextual background

During the cross-examination of Dr.Bawumia by Mr. Tony
Lithur, the latter suggested to the former that he lacked
proper understanding of what constituted over-voting and
that his method of calculating it was wrong. Dr.Bawumia
rejected counsel’s suggestion and said, among other things,
that counsel’s cross-examination was based on conjecture
and urged him to speak to the amended evidence before the
court. The amended evidence was that he (Dr.Bawumia) had
deleted 700 pink sheets from the original list of 11,916
tended in evidence, and in Dr.Bawumia’s view counsel was
not aware of the amended evidence; hence, he said counsel’s



422 Sarfo-Adu Kwasi et al.: Bias in Headlines: Evidence from Newspaper Coverage of the
2012 Ghana Presidential Election Petition

cross-examination was based on the deleted pink sheets.

Analysis

The reporter thinks Tony Lithur’s lack of knowledge of the
deletion of the 700 pink sheets from the original list is an
indication that he does not have a firm grip over the facts as
they relate to the pink sheets. But it could be that Tony Lithur
was feigning ignorance; hence he decided to base his cross
examination on the deleted pink sheets so that witness could
contradict himself. The reporter fails to consider this side of
the issue and being politically prejudiced against the
respondents, he sees this perceived lack of knowledge on the
part of counsel as an opportunity to denigrate him by
describing him as ignorant. Describing Tony Lithur, a high
profile lawyer, as ignorant is rude and insulting. It portrays
the reporter’s and by extension the newspaper’s lack of
respect for the lawyer, who stood counsel for President
Mahama in the case. This “dirt” thrown at such a lawyer of
high reputation gives supporters of the petitioners a false
impression that, after all, the highly acclaimed lawyer of the
respondents is an ignoramus.

Excerpt 5

7.2.2. Sir John Is a Leaking Chamber Pot (the Herald,
Mon. May 13 — Tues. May 14, 2013)

Contextual background

There was an allegation that Mr. Kwadwo Owusu Afriyie
(a.k.a Sir John) General Secretary of the NPP had said on
Adom TV channel that the petitioners knew that they were in
battle against “thieves and demons .... So after serving the
judges and the respondents with our evidence we made a soft
copy onto a CD ROM.” (The Herald, Mon. May 13 — Tues.
May 14, 2013, p. 07).

Analysis

A chamber pot is a round container shaped like a very
large cup that is kept in a bedroom so that people could
urinate in them instead of having to leave their room during
the night. Also in most homes in Ghana, children and babies
use it as a container for defecation.

The invective is couched in a metaphor. Sir John is
indirectly compared to a chamber pot. Thus he is despicable
just as the chamber pot is stigmatised. It is stigmatised
because it is a receptacle for urine and faecal matter. It is
always lifted with the left hand. Culturally, Ghanaians treat
the left hand with “scorn”; they lift any dirty or unclean
object with the left hand. So for a person to be compared to a
stigmatised object, then it means that person has been
reduced to the level of a contemptible object. So the whole
being and person of Sir John is loathsome and disgusting.
What is more, Sir John, the chamber pot, is leaking. If a
chamber pot is leaking, the foul smell emanating from the
leaking matter engulfs its immediate environment such that
people around will have to cover their noses. The connotation
here is that when Sir John opens his mouth to speak, filthy
words that stink to the high heavens come out.

The writer believes by Sir John’s vitriolic attack on the
respondents, he (Sir John) has stirred up the hornet’s nest and
he should be replied in equal measure, if not more. In

Agyekum’s (2010) view, “in some cases, the expression from
the speaker to the addressee compels the target to retaliate
with more offensive words” (p.111). Describing Sir John, as
a leaking chamber pot is not only meant to scorn him, but
also meant to deepen the depth of hatred the supporters of the
respondents have for him.

Excerpt 6

7.2.3. EC Forged Foreign Votes - NPP (Daily Guide, Tues.
April 9, 2013)

Contextual background

The NPP accused the EC of forging the register for foreign
voters. The NPP said the list of 705 voters submitted by the
EC as Ghanaians who registered abroad was “actually forged
and contained several instances of multiple names and fake
identities”(Daily Guide, Tues. April 9, 2013, p.3).

Analysis

If someone forges something such as a banknote, a
document, or a painting, they copy it or make it so that it
looks genuine, in order to deceive or cheat people. The word
‘forged” undermines the EC’s credibility by suggesting that it
is dishonest. This is a serious indictment on the EC in the
sense that if the body responsible for the organisation of
Presidential Elections in the country can forge names of
voters, then it presupposes that the elections are not credible.
And if the elections are not credible then the outcome is not
credible either. The headline is prejudicial to the integrity of
the EC. Any NPP supporter reading it will conclude that
something untoward happened during the conduct of the
elections, and this can trigger of political disturbances in the
country. The headline is misleading in that the evidence that
the NPP said they had, was yet to be ascertained by the court.
But the writer knowing very well that it will please NPP
supporters concludes that the EC forged votes.

Excerpt 7

7.2.4. Nana Akufo-Addo on Votes Stealing Spree (Daily
Democrat, Fri. 23" August 2013)

Contextual background

The petitioners had prayed the Supreme Court to annul all
votes in polling stations with unsigned pink sheets and
duplicate serial numbers, totalling 3,905,043. But in the view
of the respondents, the petitioners selected the bulk of the
affected votes from the strong holds of the NDC while they
selected few from their strong hold, i.e. the Ashanti Region.
The report said in part,

“Ashanti Region commands the largest number of polling
stations totalling 4,290. But Nana Akufo-Addo is challenging
only 618 (14.9%) of those polling stations in court.”

Analysis

Nana Akufo-Addo is branded a “stealer” of votes simply
because in the reporter’s view, he wanted the majority of
votes from the NDC strong hold to be cancelled while he
seemed to be protecting the majority of votes from the
Ashanti Region, his strong hold. “Spree” is a short period of
doing something enjoyable with a lot of energy, especially in
an excessive way such as spending money or drinking
alcohol. Thus Nana Akufu-Addo on “stealing spree” implies



International Journal of Language and Linguistics 2015; 3(6): 416-426 423

he is enjoying the votes that he is stealing from the NDC.
This interpretation is mischievous and a deliberate attempt to
insult Nana Akufo-Addo. The writer’s intention is to make
Nana Akufo-Addo look bad in the eyes of the general public
because stealing is a criminal offence. The writer is aware
that Nana Akufo-Addo is not a thief, but because her vision is
coloured by political affiliations and callous disregard for
him, she resorts to such vilification and inflammatory
propaganda. This bias is an eloquent testimony of the writer’s
hatred for him. Nana Akufo-Addo was not the only petitioner
in the suit who was lawfully challenging those votes, but the
newspaper chose to single him out as a thief merely because
if the votes were indeed annulled he would be the
beneficiary.

7.3. Loaded Words/Expressions

One means of injecting bias in reportage is the use of
loaded words (ruizreading.webs.com/tone andbias.htm).
Apart from employing negative words and invective
language, the newspapers also made use of loaded
words/expressions  in  their  headlines. A  loaded
word/expression has more meaning or purpose than it
appears to have because the person who uses it hopes it will
cause people to respond in a particular way.

Excerpt 8

7.3.1. “Finger of God” Strikes Afari-Gyan & CO (the New
Statesman, Thur. July 18, 2013)

Contextual background

During the cross-examination of Dr. Afari-Gyan by
counsel for the petitioners, Philip Addison, counsel suggested
that the EC printed pink sheets in triplicates and
quadruplicates. One of the polling station pink sheets earlier
tended in by counsel was in contention and the court had
earlier asked Dr. Afari-Gyan to present to it the EC’s copy of
that particular pink sheet. However, on the due date, the
report continued, instead of presenting the EC’s copy, Dr.
Afari-Gyan rather presented two different pink sheets with
the name “Finger of God Church” written on them.

Analysis

Reading the full story, one finds out that “Finger of God”
is a church whose premises were used as a polling station in
the elections. As it stands, a casual reading of the headline
would make it seem it is the Biblical “finger of God” (as
recorded in Exodus 8:19; “Then the magicians said unto
Pharaoh, this is the finger of God”) that has struck Afari-
Gyan and the other respondents. Without reading the full
story, one would have thought there was a divine intervention
on behalf of the petitioners. Even though the reporter is
aware that “Finger of God” is a church, he intentionally
invites the public to read spiritual meanings into the headline
and implant in them the idea that Dr. Afari-Gyan is acting
dishonestly, and deservedly he incurs the wrath of God;
hence the finger of God strikes him for his underhand
electoral dealings. This is the spiritual connotation that the
reporter wants readers, who may not read the full story, to
have. Indeed, when God is angry, he strikes: “The Lord at thy

right hand shall strike through kings in the days of his wrath”
(Psalm 110:5). The writer takes advantage of the constant
refrain that the African is notoriously religious, and uses the
headline to activate the people’s religious beliefs. The writer
hides behind the Biblical allusion to “secretly” inject bias in
the headline.

Excerpt 9

7.3.2. “NDC Insects” Invade Supreme Court and Made
NPP Big Wigs Restless (The Herald, Fri. May — Tues.
May 28, 2013)

Contextual background

The lead paragraph of the story reads, “The Supreme
Court... witnessed the invasion of its premises by three
prominent members of the National Democratic Congress
(NDC), whose real and nick names on the Ghanaian political
landscape, mean insects. The three, Johnson Asiedu-Nketia
nicknamed “General Mosquito”, the enigmatic ex-National
Security ~ Coordinator, = Kojo  Tsikata, = nicknamed
“Gbagbladza” which means Cockroach in his native Ewe
dialect, and Tsatsu Tsikata, nicknamed “the Ant” for his name
“Tsatsu” in the Ga language.”

Analysis

Two words that make the headline attractive are “insects”
and ‘invade”. A casual reader may disregard the inverted
commas in the phrase “NDC INSECTS” and wonder who or
what these insects are. Do NDC have insects which they have
let loose at the Supreme Court and stinging or biting NPP big
wigs and have made them restless? The metaphor assigns to
the personalities the attributes of the insects. The mosquito,
the most dangerous of all, infects humans with malaria
parasites, which can kill. Therefore, Asiedu-Nketia’s bite,
that is his evidence, can kill the NPP claims. The cockroach
contaminates food and destroys clothes and documents. It
might not be as harmful as the mosquito. The ant is said to
have a wealth of wisdom as testified by the Bible, “Go to the
ant, O sluggard, consider her ways and be wise” (Proverbs
6:6” RSV). Thus the depth of Tsatsu Tsikata’s wisdom,
gained from many years of teaching law at the university, has
made him a legal luminary to rubbish the claims of the
petitioners. So he is the ant who has wisdom par excellence,
to outwit the respondents.

Also to invade a place means a large number of people or
animals enter it in a way that is unpleasant or difficult to deal
with. But as far as the story is concerned, nothing was
mentioned about how the three people entered the Supreme
Court, suggesting that they entered the place in the normal
way. All that the reporter seeks to achieve with those
expressions in the headline is to cause “fear and panic” in the
supporters and sympathisers of NPP.

Excerpt 10

7.3.3. Supreme Court Puts Philip Addison on the Ropes (the
Daily Democrat, Mon. 19" August 2013)
Contextual background
According to the story, Philip Addison was arguing in
support of his submission that serial numbers played a
significant role in the identification of pink sheets, and if



424 Sarfo-Adu Kwasi et al.: Bias in Headlines: Evidence from Newspaper Coverage of the
2012 Ghana Presidential Election Petition

there was duplication of serial numbers then there was foul
play. A judge then asked counsel to explain to the court
whether serial numbers on election sheets had played any
role or had been an issue in past elections held in the country.
The story continued, “That was when Philip Addison started
to melt as he found himself on the ropes. Addison could not
tell the court ... and simply started to beat about the bush with
the answer.”

Analysis

“On the ropes” is not an everyday expression; therefore,
casual readers who feed on headline information may find it
difficult to fathom what it actually means. The reporter draws
the imagery from boxing where a boxer forces his opponent
to the edge of the ring indicating he is near defeat. The
reporter employs the figurative language to mean that as long
as Philip Addison was not able to give a satisfactory answer
on the role of serial numbers in past elections in Ghana, his
argument is crumbling and defeat is staring at him in the
face.

8. Discussion

The study showed that newspapers affiliated to each of the
two parties in the election petition used their headlines to
peddle propaganda about the other party and its activists.
This is in consonance with Rodam’s (1998) assertion that
AIM believes the media have liberal bias while FAIR thinks
the media have a conservative bias. Again, most of the
headlines reflected the personal opinions of the writers
(newspapers) with the view to influencing the court of public
opinion and soliciting sympathy for the party they were
backing in the court case. This way of reporting the court
proceedings smacked of subjective reporting as observed by
former United States President, Lyndon B. Johnson (1963 —
1969), “I hear the headlines on the radio, see them on TV and
read them in the paper. When I hear from the men out there, |
sometimes don’t believe they are talking about the same
situation” (www.umich.edu/~newsbias/headlines.html).

With regard to choice of words used in the headlines, all
the four newspapers employed negative words in various
headlines to impugn wrong doing by personalities or
institutions. Also, to vilify their opponents in the court case,
invective language, found expression in the headlines in all
the newspapers. However, it was found that the Daily
Democrat headlines were more insulting (42%) while The
New Statesman headlines were more negative (38%). Sixty-
six percent of the headlines in The New Statesman and Daily
Guide newspapers loyal to the NPP, the petitioners in the
case, were more attacking. But it is not surprising in that
these newspapers had been championing the cause of the
NPP, who felt they had been given a raw deal in the 2012
Presidential Election and as a result wanted the court to
overturn the election result in their favour. For this reason,
those newspapers found the petition as a platform to launch a
bitter attack on those who, in their view, covertly or overtly
contributed to the “defeat” of the NPP. The Herald equally
used abusive language in its headlines. Unlike its counterpart,

The Daily Democrat was less biased in its headlines.

One instance of bias by photograph was found
accompanying a headline. In bias by photograph, the reporter
places either a flattering or unflattering photograph by a news
story where the story involves the person, usually a famous
person, whose photograph is placed there. In this instance, an
unflattering photograph of Nana Akufo-Addo, was placed by
the headline, Nana Akufo-Addo On Votes Stealing Spree
(Daily Democrat, Fri. 23™ August 2013). There was also one
instance of name calling where a Daily Guide headline read,
“Palm wine Tapper” Mounts Platform. Asiedu Nketia is the
one referred to as “palm wine tapper”. In Ghana, palm
tappers are esteemed very lowly on the social ladder.
Rumours on the grapevine have it that Asiedu Nketia was
once a palm wine tapper in his village. This was what the
headline alluded to purposely to spite him.

9. Implications

First the study has educational implications. Most students
lack the linguistic competence to interpret texts let alone
detecting opinion and slanted information from facts. Such
people easily fall prey to all forms of biases including media
bias. Teachers and educational authorities should therefore
develop strategies and skills in language teaching to enable
students to detect bias in both spoken and written texts. The
teaching of semantics, pragmatics, discourse analysis,
sociolinguistics and analogous courses dealing with how
language is used should be strengthened. When students
acquire skills of “how to do things with words”, they and for
that matter society will be the richer in holding media bias in
check.

Second, the study has some socio-political implications.
Media bias has the tendency to influence public opinion in all
spheres of life. It is a potential threat to national cohesion,
integration and peaceful co-existence. In politics, for
example, a biased media outlet can subtly cause voters to
vote in a particular direction and can also make some
politicians or political institutions look bad in the eyes of the
public resulting in political polarisation of a country.
McWilliams (2013) observes, “A biased media does a great
disservice to us all. To a large extent, it is the root of the
many political scandals....”.What the society needs is an
objective and non-partisan media devoid of political, cultural,
tribal or gender bias.

10. Conclusion

This paper has examined biased headlines in newspaper
coverage of the 2012 Ghana Presidential Election Petition.
The data comprised a corpus of 80 headlines culled from four
private newspapers loyal to the petitioners (NPP) and the
respondents (NDC) in the Supreme Court case. The data
were analysed to find out strategies the newspapers used to
inject bias in their headlines. First, the study revealed that
word choice was the predominant tool that the headlines used
to influence public opinion in the case. Second, it was found



International Journal of Language and Linguistics 2015; 3(6): 416-426 425

out that the choice of words was in three categories; namely:
negative words, invectives and loaded words/expressions.
While negative words were used to impugn wrong doing on
the part of personalities and the Electoral Commission,
invectives were employed to denigrate addressees. Loaded
words on the other hand were used as a tool for doublespeak.
Furthermore, the results indicated that newspapers affiliated
with the petitioners were more biased and scathing in their
headlines than the newspapers that have political inclinations
with the respondents.

All in all, in so far as most newspapers peddle propaganda
with their headlines, the reading public, especially casual
readers, ought to go beyond the headline and make a
comparison between the full story and the headline. This
comparison, when regularly and constantly done by rational
readers will help them identify biased infused in the
headlines. They will accordingly form their own opinions
about which newspapers are objective or bias in their

reportage.

Appendix
Table 3. Samples of Biased Newspaper Headlines in the 2012 Ghana Presidential Election Petition Coverage.

NEWSPAPER DATE BIASED HEADLINE
The New Statesman Tues. May 21, 2013 NDC, Mahama, EC Lies Exposed

Thurs. May 2, 2013 Tatsu Presents Fake Documents?

Tues. April 30, 2013 The Much Anticipated Tsatsu Show “Flops’

Fri. April 26, 2013 EC Accused of Tampering with Pink Sheets

Fri. June 7, 2013 Double Voting, Over-Voting Occurred in in Election 2012
Daily Guide Thurs. August, 2013 Judges Blast Tsikata

Tues. June 4, 2013 I’'m confused: Says Afari-Gyan on Over-Voting

Tues. July 9, 2013 My Boys Did Bad Job: Afari-Gyan

Mon. Feb. 18,2013 EC Is Hot, 3 Officials Arrested
The Herald Wed. May 08 — Thurs. May 09, 2013 Tsatsu Pulls Cutlass on Kumasi

Mon. Aprill5 — Tues. April 16, 2013
Fri. April 19 — Sun. April 21, 2013
Mon. May 13 — Tues. May 14, 2013
Mon. 24" June 2013

Fri. 24™ May, 2013

Mon. 3" June, 2013

Fri. 12" July, 2013

The Daily Democrat

I Cooked Pink Sheet for NPP

Disgrace Looms: NPP Sheets ‘Na Double-Double’
Unemployed NPP Gurus Storm Supreme Court

NPP Usurps the Powers of the Supreme Court

Are the NPP Bleeding Terribly?

2012 Presidential Election Candidate Exposes Akufo-Addo
Same Serial Numbers Still Haunting Philip Addison

References

[1] Agyekum, K. (2004). “Invective Language in Contemporary
Ghanaian Political Discourse” Journal of Language and
Politics, 3.2, pp 345-375, University of Ghana.

[2] Agyekum, K. (2010). Akan Verbal Taboos, Accra, Ghana
Universities Press.

[3] Akurgo, A. (2013) (ed.). Easy Guide - Ghana Supreme Court
Verdict - 2012 Presidential Election Petition, Published as a
Supplement of Aeon International Magazine.

[4] Chun-Fan & Knight, B. (2011). “Media Bias and Influence:
Evidence from Newspaper Endorsements”, Review of
Economic Studies, Oxford University Press, Vol. 78 (3),
pp795- 820.

[5] D’Alessio, D. (2012). Media Bias in Presidential Election
Coverage, 1948 — 2008, New York: Lexington Books.

[6] O’Sullivan, T. et al. (2003). Studying the Media, London:
Arnold.

[71 Rodam, G. (2012). Mass Media in a Changing World: History,
Industry, Controversy (4™ed.) New York: McGraw Hill.

[8] Underwood, D. (1998). “Market Research and the Audience
for Political News’ In Graber, D. et al. (eds.) The Politics of

News: The News of Politics, Washington D.C., CQ Press, 171-
192.

[91 Shojaei, A. et al. (2013). “A CDA Approach to the Biased
Interpretation and Representation of Ideologically Conflicting
Ideas in Western Printed Media” Journal of Language
Teaching and Research, Vol. 4, # 4, 858-868.

[10] Baron, D. (2004).Persistent Media Bias. Social Science

Research Network Retrieved from

www.wallis.rochester.edu/conferencel1/mediabias.pdf20/08/14.

[11] Blommaert, J. & Bulcaen, C. (2000). “Critical Discourse

Analysis”. Retrieved from

www.jstor.org/discover/10.2307/223428?uid=28?uid=4&sid=

21103412527903 16/08/14.

[12] Bonyadi, A. & Samuel, M. (2013). “Headlines in Newspaper

Editorials”. SAGE Journals. Doi. 10. 11/2158244013494863

Retrieved 20/08/14.

[13] Chun-Fang, C. (2007). “Sources of Media Bias”. Retrieved

from homepage.ntu.edu.tw/~chunfang/Bias15/08/14.

[14] Della, V. S. & Kaplan, D.E. (2006). “The Fox News Effect:

Media Bias and Voting”. Retrieved from

elsa.berkeley.edu/~sdellavi/wp/foxvote06-03-30.pdf 06/09/14.

[15] Dijk van, T.A. (1998).Critical Discourse Analysis. Retrieved

from  www.discourse.org/OldArticles/Critical ~ discourse

analysis.pdf10/09/14.



426

[16]

[18]

[19]

Sarfo-Adu Kwasi et al.: Bias in Headlines: Evidence from Newspaper Coverage of the
2012 Ghana Presidential Election Petition

Duzett, A. (2011) “Media Bias in Strategic Word Choice.”
Retrieved from www.aim.org/on- target-blog/media-bias-in-
strategic-word-choice/ 16/08/14.

Egbeyemi, A. (2014) “Bias by Word Choice and Tone”,
Retrieved  from  (https//prezi.com/wplzzajmkcb7/bias-by-
word-choice-and-tone) 21/10/14.

Fairclough, N. (1995). Media Discourse Retrieved from
www.goodreads.com/book/show/12333346.Media-Discourse.

Farhi, P. (2012). “How Biased are the media, really?” The
Washington Post, Retrieved from
www.washigntonpost.com/lifestyle/style/how-biased-is-the-
media really/2012/041 10/10/14.

Fyfe, K. (2007). “Bias in the Headlines” Retrieved from
www.mrc.org/articles/bias- headlines: 11/09/14.

Gentzkow, M. & Shapiro, J. (2006). “Media Bias and
Reputation”. Journal of Political Economy.280-316, Retrieved
from
faculty.chicagobooth.edu/jesse.shapiro/research/bias.pdf.15/09
/14.

[22]

(23]

[24]

[26]

Lyndon, B. Johnson (1967). “Remarks Upon Signing the
Public Broadcast Act of 1967”.

McWilliams, B. (2013). “Plain Speaking: Consequences of
Media Bias”. Retrieved from
www.capitalgazette.com/opinion/columnist/plain-speaking/
19/11/14.

Mullainathan, S. & Shleifer, A. (2002).Media Bias.Social
Science Research Network. Retrieved from

papers.ssrn.com/so13/papers.cfm?abstract-id=335800
30/11/14.

Niven, D. (2001). “Bias in the News; Partisanship and
Negativity in Media Coverage of President George Bush and
Bill Clinton”. The International Journal of Press/Politics, vol.
6 no3 Retrieved from hij.sagepub.com/content/6/3/3 1abstract
20/11/14.

Wodack, R. & Busch, B. (2004). “Approaches to Media
Texts”. Retrieved from
www.research.lancs.ac.uk./portal/en/publications/approaches-
to-media-texts 10/10/14.



